The effects of training inpatients and their relatives about infection control measures and subsequent rate of infection [North Clin Istanb]
North Clin Istanb. 2017; 4(1): 29-35 | DOI: 10.14744/nci.2016.40316

Zeynep Kamil Maternity and Children’s Diseases Training and Research Hospital, Istanbul, Turkey

INTRODUCTION: Healthcare-associated infections are one of the most important problems of all health institutions. This study was conducted to evaluate results of training about infection control measures provided to patients treated and hospitalized in clinics of obstetrics and gynecology, and to their relatives, as well as subsequent effect on infection rate.
METHODS: The study was conducted in clinics of obstetrics and gynecology of a state hospital. Study group comprised midwives and nursing staff, and inpatients and their relatives. Survey made up of 16 questions was administered to patients and relatives before and after training provided by infection nurses. Survey with 18 questions was administered to midwives/nurses to evaluate compliance of patients and relatives with infection control measures. Study data were analyzed using statistical analysis software and findings were evaluated as numbers and percentages using Student’s t-test.
RESULTS: According to survey of patients and relatives, mean knowledge level score before and after training was 20.07±46.76 and 96.36±11.85, respectively. Results indicated that training about infection control measures was effective at increasing knowledge level and compliance of patients and their relatives (p<0.05). Of the total, 87.5% of midwives/nurses stated that educating patients and relatives about infection control measures facilitated treatment and healthcare processes. In all, 95.9% of midwives/nurses thought that such education contributed to observance of infection control measures by patients and relatives.
DISCUSSION AND CONCLUSION: It is thought that regular education about infection control measures provided to patients and relatives would have positive effect and reduce incidence rate of healthcare-associated infection.

Keywords: Education, nosocomial infection, patients, relatives of patient.

Hasta Ve Hasta Yakınlarına Verilen Enfeksiyon Kontrol Önlemleri Eğitimin Enfeksiyon Kontrol Önlemlerine Ve Enfeksiyon Oranlarına Etkisi

Sağlık Bilimleri Üniversitesi Zeynep Kamil Kadın Ve Çocuk Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi

GİRİŞ ve AMAÇ: Sağlık hizmetleri ilişkili enfeksiyonlar tüm sağlık kuruluşlarının en önemli sorunlarından biridir. Çalışma hastanenin kadın doğum kliniklerinde yatarak tedavi gören hasta ve hasta yakınlarına verilen enfeksiyon kontrol önlemleri eğitimin enfeksiyon kontrol önlemlerine ve enfeksiyon oranlarına etkisinin değerlendirilmesi amacı ile gerçekleştirilmiştir.
YÖNTEM ve GEREÇLER: Araştırma bir kamu hastanesinin kadın doğum kliniklerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma örneklemini ebe ve hemşire, yatarak tedavi gören hasta ve hasta yakını oluşturmuştur. Hasta ve yakınlarına herhangi bir bilgilendirme yapılmadan 16 soruluk veri toplama formu uygulanmıştır. Enfeksiyon hemşireleri tarafından eğitim verilip tekrar anket uygulanmıştır. Ebe ve hemşirelere, hastaların enfeksiyon kontrol önlemlerine uyumunun değerlendirilmesi amacıyla 18 soruluk anket uygulanmıştır. Veriler SPSS paket programında sayı, yüzdelik ve T-testi ile analiz edilmiştir.
BULGULAR: Hasta ve yakınlarına uygulanan ankete göre eğitim öncesi ortalama bilgi düzeyi puanı 20,07±46,76 eğitim sonrası ortalama bilgi düzeyi puanı 96,36±11,85’dır. Bu çalışmada hasta ve hasta yakınlarına enfeksiyon kontrol önlemleri ile ilgili verilen eğitimin bilgi düzeyi artışında etkin olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Hasta ve yakınlarına verilen eğitim sonrası hemşire ve ebelerin görüşlerine bakıldığında, %87.5’inin enfeksiyon kontrol önlemleri ile ilgili eğitim verilmesinin tedavi ve bakım sürelerini kolaylaştıracağını belirtmişlerdir. Ebe ve hemşirelerin %95.9’u hasta ve yakınlarına verilen eğitimin enfeksiyon kontrol önlemleri uyumuna katkı sağladığını düşünmektedir.
TARTIŞMA ve SONUÇ: Hastalara ve yakınlarına düzenli yapılacak enfeksiyon kontrol önlemleri eğitiminin sağlık hizmetleri ilişkili enfeksiyonları önlenmesinde ve enfeksiyon oranlarının iyileştirilmesinde etkin olacağı düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Hasta, Hasta Yakını, Hastane Enfeksiyonu, Eğitim

Funda Öztürkan Erdek, Çiler Keleş Gözütok, Yeliz Doğan Merih, Ayşegül Alioğulları. The effects of training inpatients and their relatives about infection control measures and subsequent rate of infection. North Clin Istanb. 2017; 4(1): 29-35

Corresponding Author: Funda Öztürkan Erdek, Türkiye
Manuscript Language: Turkish