Serratia marcessens infection presenting with papillovesicular rash similar to varicella zoster infection: a case report [North Clin Istanb]
North Clin Istanb. 2015; 2(1): 55-58 | DOI: 10.14744/nci.2015.27928

Aysenur Bahadır, Erol Erduran
Department Pediatric Hematology-oncology, Karadeniz Technical University, Trabzon

According to the literature, skin manifestations related to Serratia marcessens infections are rarely seen, and observed mostly in immunosuppressed adult patients. Cellulitis, abscess, granulomataus lesions have been reported as skin manifestations of Serratia infections. In our 2 cases with leukemia, papillovesicular rashes were observed resembling those of varicella zoster infection. Serratia marcessens was grown on blood cultures of patients susceptible to meropenem. The patients recovered from the rashes rapidly after treatment. Based on the absence of similar case reports in the literature, we report these two pediatric cases to emphasize that Serratia marcessens infections can present with papillovesicular rash similar to that seen in varicella zoster infections.

Keywords: Catheter, leukemia; papillovesicular rash; serratia, varicella.

Varicella Zoster Enfeksiyonuna Benzer Döküntü ile Seyreden Serratia Marcessens: Vaka Sunumu

Aysenur Bahadır, Erol Erduran
Karadeniz Teknik Üniversitesi, Pediatrik Hematoloji-onkoloji Bilim Dalı, Trabzon

Serratia marcessens infeksiyonlarında deri bulguları nadir görülmekte olup daha çok immunsuprese yetişkin hastalarda rapor edilmiştir. Serratia enfeksiyonunda görülen deri bulguları selülit, abse, granülomatöz deri lezyonlarıdır.
Lösemili iki çocuk vakamızda varicella zoster enfeksiyonunu düşündüren papiloveziküler döküntü izledik. Hastanın kan kültüründe meropeneme duyarlı Serratia marcessens üredi ve tedaviden sonra lezyonlar hızlıca düzeldi.
Biz varisella zoster enfeksiyonuna benzer papiloveziküler döküntü ile seyreden Serratia marcessens enfeksiyonu bulunan iki lösemili çocuk vakayı, nadir görülmesinden dolayı rapor ettik.

Anahtar Kelimeler: Papiloveziküler döküntü, serratia, varisella, lösemi, kateter.

Aysenur Bahadır, Erol Erduran. Serratia marcessens infection presenting with papillovesicular rash similar to varicella zoster infection: a case report. North Clin Istanb. 2015; 2(1): 55-58

Corresponding Author: Aysenur Bahadır, Türkiye