Echocardiographic epicardial fat thickness measurement: A new screening test for subclinic atherosclerosis in patients with inflammatory bowel diseases [North Clin Istanb]
North Clin Istanb. 2017; 4(1): 4-12 | DOI: 10.14744/nci.2017.74508

Kamil Özdil1, Zuhal Çalışkan1, Nurşen Keleş2, Oğuzhan Öztürk1, Ahmet Selami Tekin2, Resul Kahraman1, Levent Doğanay1, Kenan Demircioğlu2, Yusuf Yılmaz2, Mustafa Çalışkan2
1Department of Gastroenterology, Saglık Bilimleri University Umraniye Training and Research Hospital, Istanbul,Turkey
2Department of Cardiology, Istanbul Medeniyet University Goztepe Training and Research Hospital, Istanbul,Turkey

INTRODUCTION: Inflammatory bowel diseases (IBD) consist of a number of chronic inflammatory diseases. Inflammatory process is known to be involved in all stages of atherosclerosis. Early atherosclerosis is reflected by increased levels of carotid artery intima media thickness (c-IMT) and high-sensitivity C-reactive protein (hs-CRP). Epicardial fat thickness (EFT) strongly influences both the formation and progression of atherosclerosis. Recent studies have demonstrated a relationship between c-IMT and hs-CRP levels and the risk of atherosclerosis in patients with IBD. However, no study has yet compared EFT between patients with IBD and the general healthy population. Hence, this study was designed to further evaluate whether patients with IBD have higher EFT values with increased c-IMT and hs-CRP levels compared to those in the healthy population.
METHODS: A total of 110 patients with IBD and 105 healthy volunteers were enrolled into this study. EFT was evaluated by transthoracic echocardiography. c-IMT levels were measured using an ultrasound scanner with a linear probe. The plasma levels of hs-CRP were measured using a highly sensitive sandwich ELISA technique.
RESULTS: The hs-CRP and c-IMT levels of patients with IBD were significantly higher than those of the control group. The EFT values of patients with IBD were significantly higher than those of the control group (0.54±0.13 vs. 0.49±0.09, p=0.002).
DISCUSSION AND CONCLUSION: Echocardiographic EFT measurements of patients with IBD were significantly higher than those of the normal population, which may be associated with an increased subclinical atherosclerosis risk in these patients.

Keywords: Inflammatory bowel disease, atherosclerosis, carotid intima-media thickness, high-sensitivity C-reactive protein, epicardial fat thickness.

Ekokardiyografik Epikardiyal Yağ Kalınlığı Ölçümü: İnflamatuvar Barsak Hastalarında Subklinik Ateroskleroz İçin Yeni Bir Tarama Testi

1Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ümraniye Eğitim ve Araştırma Hastanesi Gastroenteroloji Bölümü, İstanbul,Türkiye
2İstanbul Medeniyet Üniversitesi Göztepe Eğitim ve Araştırma Hastanesi Kardiyoloji Bölümü, İstanbul, Türkiye

GİRİŞ ve AMAÇ: İnflamatuvar Barsak Hastalıkları birkaç kronik inflamatuvar hastalığı içerir. İnflamatuvar süreçler aterosklerozun tüm evrelerinde rol oynar. Artmış karotis intima - media kalınlığı ve yüksek duyarlıklı C- reaktif protein erken aterosklerozun belirteçlerindendir. Epikardiyal yağ kalınlığı aterosklerozun hem oluşumuyla hem de ilerlemesiyle güçlü olarak ilişkili bulunmuştur. Son çalışmalar; inflamatuvar barsak hastalarında karotis intima - media kalınlığı ve yüksek duyarlıklı C- reaktif proteinin ateroskleroz riskiyle ilişkili olduğunu gösterdi. Ancak epikardiyal yağ kalınlığının inflamatuvar barsak hastaları ile normal populasyanda karşılaştırılması ile ilgili bir data yok. Bu çalışma normal popülasyona göre inflamatuvar barsak hastalarının artmış epikardiyal yağ kalınlığı ile birlikte artmış karotis intima - media kalınlığı ve yüksek duyarlıklı C- reaktif protein düzeylerine sahip olup olmadıklarını araştırmak üzere dizayn edildi.
YÖNTEM ve GEREÇLER: 110 inflamatuvar barsak hastası ile 105 sağlıklı gönüllü çalışmaya dahil edildi. Epikardiyal yağ kalınlığı transtorasik ekokardiyografi ile değerlendirildi. Karotis intima - media kalınlığı lineer problu ultrason cihazıyla ölçüldü. Yüksek duyarlıklı C- reaktif proteinin plazma düzeyleri yüksek duyarlıklı bir ELİSA sandviç tekniği ile ölçüldü.
BULGULAR: İnflamatuvar barsak hastalarının yüksek duyarlıklı C- reaktif proteinin plazma düzeyleri ve karotis intima - media kalınlıkları kontrol grubuna göre anlamlı olarak yüksekti; inflamatuvar barsak hastalarının epikardiyal yağ kalınlıkları da kontrol grubuna göre anlamlı derecede artmıştı (0.54 ± 0.13 v.s.0.49 ± 0.09,p= 0.002).
TARTIŞMA ve SONUÇ: İnflamatuvar barsak hastalarında ekokardiyografik epikardiyal yağ kalınlığı ölçümleri normal populasyona göre artmış olarak bulundu ve bu bulgu inflamatuvar barsak hastalarında artmış ateroskleroz riski ile ilişkili olabilir.

Anahtar Kelimeler: İnflamatuvar Barsak Hastalığı, Ateroskleroz, Karotis intima-media kalınlığı, yüksek duyarlıklı C reaktif protein, epikardiyal yağ kalınlığı.

Kamil Özdil, Zuhal Çalışkan, Nurşen Keleş, Oğuzhan Öztürk, Ahmet Selami Tekin, Resul Kahraman, Levent Doğanay, Kenan Demircioğlu, Yusuf Yılmaz, Mustafa Çalışkan. Echocardiographic epicardial fat thickness measurement: A new screening test for subclinic atherosclerosis in patients with inflammatory bowel diseases. North Clin Istanb. 2017; 4(1): 4-12

Corresponding Author: Nurşen Keleş, Türkiye